Monday 19 November 2012

Windows 8!!


Dah release tuuuuuuuuuuuuuuuu...Secara rasmi nyer Windows 8 dah dilancarkan pada 26 Oktober 2012..almost nak masuk sebulan...almost la.. Windows 8 ni merupakan sistem operasi serba baru daripada Microsoft. As aku google, windows 8 ni beza sikit dengan XP, Vista dan 7. Windows 8 merupakan “hybrid OS” sebab selain kita gunakan pada desktop dan laptop, Windows 8 pun dibina khusus untuk komputer tablet di mana touch screen adalah input method dan sentuhan jari digunakan untuk menggantikan fungsi mouse dan keyboard...pergh..that why kalau korang tgk iklan kat tv tuh cam canggih jeeeeeeee kan..

Sebagai “hybrid OS” juga, Windows 8 mempunyai dua antaramuka berbeza : classic desktop untuk pengguna desktop/laptop menggunakan mouse dan keyboard dan (Metro) Start Screen untuk pengguna Windows 8 pada tablet atau komputer menggunakan touch screen...aku pun baca banyak kali sebab nak paham kan..huhuhuhu

google nyer google...nak tau gak la ape beza nya ngan OS yang before nih :

1) Windows 8 nyer Boot Meny lebih simple ngan kemas...boleh guna mouse lagi ok..dulu kalau nak boot kene pakai arrow keyboard semuakan.

2) Boot speed, of coz la Windows 8 ni laju dr XP, Vista dan 7.

3) Start menu yang berbeza...means, ikon besar akan kua bila mouse kita gerakkan kat tempat 'start screen' position dulu2 tuh.. skang dorang panggil Metro Start Screen....kira korang tgk banyak icon2 je...mudahla ko nak cari...Metro start ni fungsi dia cam launcher untuk Apps ngan software windows..n mudahkan untuk searching..

atau secara ringkas nyer

1. Boleh digunakan menggunakan mouse dan touchscreen. Jadi boleh diinstall untuk desktop, laptop dan tablet.
2. Revamped start screen yang lebih pantas dan fluid. Segala apps yang kita rasakan penting, boleh diletakkan di start screen ini.
3. Windows 8 lebih laju, lebih kemas dan sangat stable dibandingkan dengan version Windows sebelumnya
4. Ada Internet Explorer 10 dan juga SkyDrive untuk memudahkan pengguna Internet tegar.



and detail korang leh view kat sini...banyakkkkkkkkkk info wei Windows 8

No comments: