Sunday 18 November 2012

Merah bak DELIMA

Delima...atau pomegranate...

Tetibe perasaan suka...addicted plak makan buah delima..sanggup kim kawan beli kat pasar malam..cari kat jusco...akhirnya last week aku beli la delima ni...market sekarang delima amat mahal sungguh...sebijik dlm rm4..takpe la..janji dpt sbb nak makan sgt...asik kalau makan wei..sebijik..sebijik..tup2 abis je...

 jauh cheq beli naaaaaa...dari spain gitu..hahahha..sedap..manis...puas hati....setahu aku la..dengar org cakap..kalau makan delima ni jangan share..sebab org kata buah delima ni banyak khasiat...dan khasiat tuh dtg dari salah satu bijik dlm sebijik buah delima..paham??

so sebab lately ni aku craving mkn delima..aku google la khasiat delima ni ape..kat market cam2 brand jual jus delima..but aku prefer fresh...

Buah delima terkenal ngan nama 'superfruit'.. org kata boleh turunkan kolestrol...boleh musnahkan sel kanser payu dara...halang dari ia terbentuk..dengan erti kata lain delima mampu merencatkan pembentukan kanser paru-paru...then kajian pun ada tunjuk buah delima ni boleh cegah nyayuk aka alzheimer...

Ada aku baca gak buah delima ni khasiatnya tinggi kaya dengan zat sodium, riboflavin, thiamine, niacin, vitamin C, kalsium dan forsforus. Ia juga sejenia penawar karena kandungan antioksidan yang tinggi bagi penyakit jantung, cepat tua dan barah.

Sedikit Info :

Buah delima atau dalam bahasa Arab ar-rumman disebut tiga kali dalam Al-Quran. Pokok delima antara pokok yang ada di syurga. Kini delima ditanam dari sejauh China sehinggalah California. Keunggulannya ialah susunan dalamannya...Maha Suci ALLAH yang mencipta. Apabila kulit berkilat buah ini dikupas, akan kelihatan kantung-kantung kecil berjus segar, manis masam rasanya.

Antara Khasiat buah Delima.

  • Melawan penyakit gout
  • Mengurangkan batuk dan menghilangkan kahak
  • Merawat ‘sinus’
  • Meningkatkan tenaga
  • Menguatkan sistem penghadaman, membersihkan usus dan mengeluarkan keracunan badan
  • Mengatasi penyakit anemia dengan membekalkan zat besi yang secukupnya
  • Menormalkan fungsi hati
  • Menstabilkan peredaran darah
  • Merawat cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi
  • Mencuci darah kotor
  • Antioksida yang tinggi
  • Menstabilkan paras kolesterol
  • Mencegah penyakit jantung
  • Mencegah penyakit barah
  • Merangsang tenaga batin 
Boleh dikatakan seluruh pokok delima ini mempunyai khasiat perubatan. Kulit batang pokok delima mengandungi bahan tannin yang tinggi dan sesuai untuk mengatasi cirit birit.
Daun delima yang direbus bersama daun teh dan diminum airnya mampu mengubati sesak nafas, menurunkan tekanan darah dan menghilangkan gatal kulit.

Manakala ramuan daun delima, halia dan isi buah delima
yang dilumatkan dan diperah airnya kemudian diminum dapat melegakan demam. Untuk yang sakit tekak pula, bunga delima yang direbus dan diminum airnya boleh meredakannya.

Kulit dan isi buah delima yang dikisar mampu mencegah penyakit kencing manis, mencuci perut, membunuh cacing dan meredakan cirit birit termasuk cirit yang kronik dan berdarah serta digunakan untuk mengubati buasir, bengkak usus, sakit dalam perut, membuang angin dan menguatkan usus.


Untuk masalah keputihan yang sering menghantui golongan wanita, Kulit biji delima yang telah dikeringkan kemudian direbus dan dibancuh dengan air suam serta sedikit perahan limau nipis boleh merawat penyakit ini.


Jika ingin melangsingkan badan pula, ambil sedikit biji delima, tumbuk dan campur dengan air suam serta secubit garam.Tapis dan minum airnya setiap pagi selama seminggu.

so terbukti banyak gilerrrrrrr khasiat buah delima ni.. bukan je buah je the whole baik dari pokok..daun...kulit...pun banyak faedah..no wonder delima ni SUPERFRUIT!!!! insyallah..kalau diamalkan...dapatlah manfaat dari nyer...

No comments: